1. Inleiding en algemene opmerkingen
De Europese Commissie heeft in haar Witboek Vervoer COM (2011) 144 aangekondigd (tegen het einde van 2012) een 4e spoorwegpakket voor te stellen met als belangrijkste elementen: een verdere openstelling van de markt van binnenlandse spoorwegdiensten voor reizigers, verdere scheiding van infrastructuurbeheer en spoorwegdiensten, operaties en nieuwe taken voor het Europees Spoorwegbureau (waarschijnlijk met de focus op regularisatie van de rijtuigen en een enkele veiligheidscertificering).
Deze maatregelen van de Europese Commissie kaderen in een dogmatisch beleid van de marktopening en de versnippering van het spoorwegsysteem. Dit beleid heeft tot op heden niet bewezen succesvol te zijn en niet de juiste aanpak te zijn om de spoorwegen in Europa te bevorderen.
"Vooruitzichten van het EU spoorwegbeleid - een kritisch
onderzoek vanuit het perspectief van verschillende
spoorwegsystemen in Europa "
De Internationale conferentie "Vooruitzichten van het EU spoorwegbeleid - een kritisch
onderzoek vanuit het perspectief van verschillende spoorwegsystemen in Europa " vond
plaats in Berlijn van 19 tot 20 september 2012. Deze conferentie werd georganiseerd
door de Duitse vakbond ‘Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG)’ en de Europese
Academie voor Milieuvriendelijk Vervoer (EVA). 200 deelnemers uit 20 landen namen
aan deze conferentie deel. Tijdens deze tweedaagse conferentie werd een studie gemaakt
over de doelstellingen en gevolgen van het Europese spoorwegbeleid en een analyse van de
verschillende spoorwegsystemen in Europa. Op basis van een vergelijkende studie werd de
efficiëntie van de structuren van de geselecteerde spoorwegondernemingen besproken op
rekening houdend met relevante indicatoren zoals ontwikkelingen in transportsystemen,
kwaliteit van het product, de productiviteit en de werkgelegenheid.
Op het internet circuleert een petitie lijst tegen een opgesplitst spoorbedrijf.
Verspreid deze petitie zo veel mogelijk, alle beetjes helpen.