DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Sinds 18 augustus onderhandelen NVA, CD&V, Open VLD en MR om een rechtse regeringscoalitie tot stand te brengen, die als “ radicaal” wordt bestempeld.  Het patronaat (VBO) is in de wolken!

In naam van de eenheidsgedachte boeken deze conservatieven, zowel voor de jongeren als voor de senioren,  een heenreis naar de 19de eeuw! De werknemers gaan  het heel zwaar te verduren krijgen en alle sociale verworvenheden worden op de helling geplaatst.

 Deze toekomstige regering is ongemeen hard in haar uitspraken en kiest ervoor de strijd met de werkende wereld aan te gaan.  Onder valse voorwendsels richten deze politieke partijen hun pijlen liever op de werkende man en vrouw en de zwaksten onder ons, die ze tijdens hun verkiezingscampagne een rad voor de ogen hebben gedraaid.
Nu hun echte plannen duidelijk worden, kunt u ervan overtuigd zijn dat hun beloften  uitsluitend voor de rijken gelden! Het spreekt voor zich dat de explosieve cocktail, die ze nu voor ons aan het klaarmaken zijn, niets positiefs bevat voor de werknemers in het algemeen en het spoorwegpersoneel in het bijzonder.

We beschikken nog niet over de definitieve teksten, maar hierna leest u wat momenteel de ronde doet:

-         Een indexsprong in april 2015 vertegenwoordigt minstens een verlies van meer dan 280 euro/ jaar en plaatst daarenboven de loonindexering op de helling!

-         De BTW wordt opgetrokken van 21 naar 22%. Dit treft uitsluitend de gezinnen.

-         Aanvallen tegen de overheidspensioenen, berekeningen op basis van de laatste 20 jaar, verlaging van het pensioenbedrag, de preferentiële diensten komen in het gedrang, de loopbanen worden verlengd tot 45 jaar, enz…

-         De begrotingsbesparingen (17 tot 20 miljard euro) gaan gevolgen hebben voor de uitvoering van de opdrachten van openbare dienstverlening (overheidsfinanciering), de bedrijfsschuld, de werkgelegenheid, de arbeidsvoorwaarden en leiden tot de privatisering van de overheidsbedrijven (Belgacom, B-Post,…);

-         Verharding van de liberalisering (4de  spoorpakket) met als doel de privatisering van de spoorwegen;

-         HR-Rail wordt in vraag gesteld en het statuut van het spoorwegpersoneel komt in het gedrang door onder andere een beleid van contractuele aanwervingen.

Moeten wij ons neerleggen bij deze antisociale maatregelen, terwijl alternatieven voor handen zijn? Waarom raken aan de koopkracht van de werknemers en niet aan wie echt verantwoordelijk is voor de crisis, de banken en de multinationals?

Om hun boze plannen te kunnen verwezenlijken,  willen ze , net als Thatcher destijds,  de weerstand van het spoorwegpersoneel breken. Voor de ACOD is de invoering van een minimale dienstverlening onaanvaardbaar en  de vakorganisatie beschouwt dit als een ideologische aanval tegen het stakingsrecht. Een fundamenteel en universeel democratisch recht wordt op de helling geplaatst.  Zoals duizenden mensen bij de SNCF reeds ondervonden hebben, leidt het vervoeren van de reizigers met minder treinen “ontegensprekelijk” tot ernstige veiligheidsproblemen.

Op 23 september  om 11u organiseert het ABVV in gemeenschappelijk front een meeting op het Muntplein in Brussel.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voorzitter Vl- Vleugel