DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

De komende weken zullen uitwijzen of de Belgische spoorwegen en de overheid de inzet van het personeel tijdens de gezondheidscrisis crisis zullen waarderen. De keuze is vrij simpel: ofwel gaan we naar een doorstart van het sociaal overleg met nodige erkenning voor de inspanningen die het personeel heeft geleverd, ofwel gaan we naar een mislukking, wat zeker niet onze ambitie is.
Gedurende de gehele coronacrisis prees iedereen in dit land de inzet van het spoorwegpersoneel. Dat het treinverkeer essentieel is voor het functioneren van onze samenleving, hoeft geen betoog meer. Koning Filip heeft dit bovendien sterk beklemtoond op woensdag 24 maart door de trein te nemen van Brussel-Luxemburg naar Ottignies en het spoorwegpersoneel te loven voor de geleverde inspanningen. Een signaal dat we uiteraard weten te waarderen.
 
Toch mag het niet alleen bij symboliek blijven. Ook in de jaren voor de coronacrisis werden zeer grote inspanningen geleverd door het personeel om van ons bedrijf een performante onderneming te maken. Met resultaat: de reizigersaantallen zaten tot de pandemie in de lift, de tevredenheidsbarometer stond nog nooit zo hoog en de stiptheid verbeterde. Dit werd bereikt met minder personeel, dat de situatie compenseerde met veel inzet.
 
De volgende jaren worden zeer belangrijk. De toekenning van het exclusiviteitscontract – de ‘direct award’ – voor de openbare dienstverlening gedurende de komende 10 jaar is van zeer groot belang voor de NMBS en vooral ook voor het spoorwegpersoneel. Bovendien moeten een nieuw beheerscontract en ondernemingsplan voorgesteld worden.
 
De ambitie om deze doelstellingen te kunnen verwezenlijken staat of valt met een goed personeelsbeleid. Niet alleen een rechtvaardige verloning is essentieel, voldoende opgeleid personeel ter beschikking hebben is een must, samen met veilige en aangename werkomstandigheden.
 
Het is van belang dat het sociaal overleg tot een goed einde wordt gebracht en dat er niet alleen kwistig met schouderklopjes wordt gestrooid. Schouderklopjes zijn leuk, maar je plukt er geen vruchten mee op het moment dat je met pensioen gaat.
De gezondheidscrisis is zeker niet achter de rug en de gevolgen ervan zullen ons een lange tijd achtervolgen, niet alleen in de samenleving maar ook bij de Belgische spoorwegen. Er wachten ons grote spooruitdagingen.
 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR