DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN


CoViD-19 beheerst al enkele maanden ons leven, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks. Niet alleen moeten we weinig comfortabele en onaangename sanitaire maatregelen naleven, mensen verliezen ook hun job als gevolg van de pandemie. Niet alleen voor de bevolking maar ook voor de Belgische spoorwegen zou de volgende maanden wel eens dé scharniermaanden kunnen zijn voor onze verdere toekomst.

Voorlopig hebben we bij de Belgische Spoorwegen de gevolgen van de pandemie kunnen beperken. Hoewel. Vorig jaar behaalde de NMBS mooie financiële resultaten, maar dit jaar stevent de vervoersmaatschappij af op een verlies van om en bij de 300 miljoen euro. Een cijfer om van te duizelen!

Zoals in andere sectoren de staat heeft bijgesprongen om ondernemingen het hoofd boven water te helpen houden, zo rekenen we erop dat de regering ook de spoorwegen een helpende hand zal bieden. Dat zou trouwens niet meer dan correct zijn. In tijden van lockdown hebben we in moeilijke omstandigheden ervoor gezorgd dat de treinen zijn blijven rijden om het land draaiende te kunnen houden.

Voor de spoorwegen - en voor de NMBS in het bijzonder – komt de aanstelling van een nieuwe federale regering niets te vroeg. De tijd begint te dringen om een beslissing te nemen over het contract voor de openbare dienstverlening voor de komende tien jaar. We wachten ook nog steeds op het afsluiten van een nieuw beheerscontract. Dat is al decennia in vertraging! We hebben nood aan duurzame beslissingen zodat er naar de toekomst kan toegewerkt worden. Ons bedrijf, het personeel en de reizigers hebben recht op een sterke (unitaire) spoorwegmaatschappij!

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR