DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.


Het is een open deur intrappen, maar elke gebeurtenis bij de spoorwegen is voorpaginanieuws. Zelfs de boekjes schrijven erover. Een voorbeeld. Begin september besliste Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, om de vier schilderijen van Delvaux die in haar kantoor hingen ter beschikking te stellen van het grote publiek. Ze worden vanaf nu tentoongesteld in Train World, het museum van de Belgische spoorwegen. De kranten stonden er vol van.

Maar het echte spoorwegnieuws was uiteraard dat vanaf 14 oktober tot 12 november veertig piekuurtreinen zullen afgeschaft of omgeleid worden ten gevolge van moderniseringswerken door Infrabel aan de seininrichting ten zuiden van het station Brussel Zuid. De werken zijn noodzakelijk om het gedeelte van de seininrichting - dat nog niet gemoderniseerd was - te vernieuwen. De doelstelling is de betrouwbaarheid en de veiligheid garanderen voor de toekomst.

Commotie

Tijdens de zomer was er veel commotie ontstaan nadat bekend geraakte dat Infrabel deze werken zou uitvoeren zonder voorafgaand intens overleg met de NMBS. Ondertussen hebben Infrabel en NMBS samengezeten en wordt er een alternatief vervoerplan uitgewerkt. Tijdens de verlengde weekends van 1, 2, 3 en 9, 10, 11 november zullen er alvast geen treinen rijden tussen Brussel Zuid en Halle. Dat heeft eveneens een impact op het internationale treinverkeer. Op 24 september zal een gemeenschappelijke communicatie gebeuren door de NMBS, Infrabel en de MIVB. De dagelijkse pendelaar naar en van Brussel zal ongetwijfeld hinder ondervinden in deze periode. Ook het spoorwegpersoneel zal geconfronteerd worden met de verwachte hinder. Er zullen dan ook tijdelijke maatregelen genomen worden om de medewerkers in staat te stellen zich zo goed als mogelijk te organiseren om hun dienst te kunnen verzekeren.

Structuur als heikel punt

Het feit dat er zoveel deining ontstaat omdat een aantal treinen niet rijdt of wordt omgeleid, betekent dat het treinverkeer ongelooflijk belangrijk is. Het spijtige is dat veel mensen zich pas op zulke momenten realiseren hoe belangrijk de trein is. Ook is men zich onvoldoende bewust van de complexiteit van de spoorwegen en is er niet steeds begrip voor de moeilijke omstandigheden waarin er gewerkt wordt. Om één trein te laten rijden, zijn er veel meer mensen nodig dan het spoorwegpersoneel dat zichtbaar is voor de reiziger. Daarom is het van groot belang dat er een visie ontwikkeld wordt ten voordele van het spoorvervoer. Dit betekent eerst en vooral een goede structuur, afdoende financiële middelen en goed opgeleide en voldoende personeelsleden die vooral kunnen werken in comfortabele omstandigheden. Laat net de structuur een heikel punt zijn in de werking van de spoorwegen. Met de aangekondigde werken was er opnieuw veel discussie tussen de NMBS en Infrabel en vlogen de verwijten in het rond, letterlijk in de gazetten. De door de hoofdredacteur vooraf bestelde zomerkomkommers werden uit de kolommen verwijderd. Zelfs de voogdijminister moest als ‘bemiddelaar’ optreden. Geen zomerreces voor hem…
Het is zeker niet de eerste keer dat er strubbelingen zijn tussen Infrabel en de NMBS. Wanneer het over de verantwoordelijkheid gaat voor vertragingen is dit ook steeds het onderwerp van discussie. Maar dan wel binnenskamers. Zoals de etiquette het voorschrijft.

Toch hoop op beterschap?

Toch is er misschien hoop. De minister heeft immers het licht gezien. “Nu pas”, zou je denken? De periode van de verlichting dateert reeds van 300 jaar geleden en was deze ook niet liberaal geïnspireerd? Maar eureka, beter laat dan nooit, de minister pleit nu zelf voor één bedrijf. Moeten we de man een applaus geven? Het was veel beter geweest dat hij dit standpunt had ingenomen tijdens zijn ambtstermijn als minister van Mobiliteit en, vooral, de vereiste initiatieven had genomen om het te verwezenlijken. ACOD Spoor is steeds voorstander geweest van een unitair bedrijf met één CEO en één raad van bestuur. Het zou trouwens niet alleen operationeel een verbetering zijn, ook financieel zou het een mooie besparing opleveren van (hogere) kaderposten op directieniveau.
Het zou ook goed uitkomen om de economische schuld van de NMBS, die in het eerste gedeelte van het jaar verminderde met 93,9 miljoen euro, verder af te bouwen. Graag met steun van de (volgende) regering.
Wij staan open om het debat te voeren voor een eengemaakt bedrijf. Ontslagnemend minister Bellot nu dus ook. De vraag is: volgt de rest van de politieke beleidsmakers?
Tot spijt van wie het benijdt: de spoorwegen zijn en blijven belangrijk! Meer dan ooit, al wil niet iedereen dit toegeven.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR