DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Hopelijk ruimte voor een toekomstgericht spoorwegbeleid

Bij het lezen van deze editie zijn de verkiezingen wellicht al achter de rug. Laat ons hopen dat de bevolking een duidelijke keuze heeft gemaakt voor sterke openbare diensten. De spoorwegen en de andere openbare diensten verdienen immers nieuwe investeringen, in plaats van een afbraakpolitiek met voorbedachten rade om de openbare sector te privatiseren.

Spoorwegcontract

We durven al eens te vergeten dat een aanval op de openbare diensten niet alleen de werknemers ervan treft, maar ook de bevolking. Overheidsdiensten moeten immers geen dividenden uitkeren aan aandeelhouders zoals een privébedrijf. Ze staan ten dienste van iedereen in onze samenleving. Dit geeft niet enkel de garantie op een billijke prijs voor de geleverde dienst, maar geeft ook de garantie op objectiviteit in de dienstverlening.

Als we opnieuw een rechtse regering krijgen, valt het ergste te vrezen. Voor ACOD Spoor is het belangrijk dat de volgende regering onze Belgische spoorwegen genegen is. De nieuwe regering zal immers over het contract voor de openbare dienstverlening moeten beslissen. Dit kan nog eenmaal toegekend worden voor maximaal 10 jaar. De beslissing moet uiterlijk vóór 25 december 2023 genomen worden. De toekomst van de Belgische spoorwegen voor bijna 15 jaar staat dus op het spel.

Plannen rechtse partijen

Begin mei pleitte Open VLD nog om te starten met een proefproject om een privéonderneming treinen te laten inleggen in Limburg. Uiteraard wisten wij al wat hun intenties zijn met de NMBS. Nu echter hebben ze bij monde van Patrick Dewael en Nele Lijnen ervoor gepleit om Limburg te laten fungeren als proeftuin voor de liberalisering van de spoorwegen in ons land. Volgens hen is de NMBS gebuisd wat betreft Limburg. Dit is een vreemde stelling, gezien Open VLD in de regering zit en de liberale familie de minister van Mobiliteit heeft geleverd. Ware het dan niet opportuun geweest om dit debat destijds in de schoot van de regering te voeren in plaats van nu te staan roepen om een privatisering?

Net als Open VLD is ook N-VA – weinig verwonderlijk – voorstander van een privatisering. Indien de trein deze partijen zo nauw aan het hart ligt, hadden ze meer werk kunnen maken van een goed beheerscontract tijdens de afgelopen legislatuur en beter gezorgd voor een correcte financiering in plaats van ons een besparingsplan op te leggen van 3 miljard euro.

Respect

Uiteraard willen we als overheidsvakbond opnieuw meer respect voor de openbare diensten. Zeker wat betreft de spoorwegen willen we dat de regering werk maakt van een nieuw beheerscontract met een daaraan gekoppelde realistische financiering, zodat we onze opdracht van openbare dienstverlening kunnen uitvoeren zoals het hoort. De burgers in dit land hebben nood aan een alternatief voor de auto: meer veilige, stipte en nette treinen die bovendien betaalbaar blijven voor de gebruiker. En waar liggen de burgers ook wakker van? Het klimaat! Een goed werkend treinaanbod gaat leiden tot minder auto’s, minder files, minder uitstoot en is dus beter voor het milieu.

De politiek verantwoordelijken moeten bovendien aan de duizenden spoorwegpersoneelsleden (en hun families) opnieuw bewijzen dat ze gewaardeerd worden voor hun inspanningen. Want achter elke spoorman of -vrouw staan hun gezinsleden. De meesten van onze mensen werken in ploegen of in onregelmatige arbeidsregimes. Het is dan ook belangrijk dat er een goede balans tussen werk en privé is. Indien dit niet het geval is, gaat dit wegen op het welzijn, het gezinsleven en de gezondheid. Gelukkige mensen zijn dikwijls gezonder en, belangrijk voor het bedrijf, presteren meestal ook beter.

Laat ons hopen dat we een progressieve coalitie krijgen die oog heeft voor de samenleving en niet voor de multinationals en de andere 1 procent van de bevolking. Voor ons is het belangrijk dat ieder zijn deel krijgt van de welvaartstaart. Eerlijke belastingen en faire inkomsten uit het bedrijfskapitaal dragen bij tot de welvaart van iedereen.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR