DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN


Op woensdag 13 februari heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront een nationale actiedag voor meer koopkracht gehouden. Ook de openbare diensten deden aan deze actie mee. Ook in de publieke sector is er nood aan een verhoging van de koopkracht en een minimumpensioen van 1500 euro. Toch waren dit niet de enige eisen.

Koopkracht en jobs voor de openbare sector

De openbare sector en de spoorwegen in het bijzonder hadden eveneens verzuchtingen: behoud van jobs, respect voor de sociale dialoog, beter evenwicht tussen werk en privé, een betere (lees: correcte) financiering van de overheidsdiensten en een einde aan de uitbesteding van onze taken aan private bedrijven.

We staan in dat verband nog even stil bij het transformatieplan van Proximus. Kort na Nieuwjaar kondigde het bedrijf aan dat er 1900 medewerkers weg moesten. Daarnaast zouden er wel 1250 worden aangeworven. Later bleek dat het er meer dan 2000 zouden zijn die weg moeten en de aanwervingen zullen waarschijnlijk niet bij ons, maar in lagelonenlanden gebeuren. Ook bij de spoorwegen worden we met het fenomeen van externalisatie geconfronteerd. Het is dus hoog tijd dat er op dat vlak een andere politiek gevoerd wordt.

Wanneer het economisch goed gaat, is het normaal dat ook de werknemers hiervoor worden beloond. Toch willen de werkgevers hiervan niet weten. Bovendien pleiten politici zoals Jan Jambon om het sociaal overleg niet meer te voeren binnen de Groep van Tien (op nationaal niveau), maar binnen de bedrijven zelf. Als dit bewaarheid zou worden, zullen de werknemers in kleine bedrijven niet meer moeten dromen van een loonsverhoging. Wanneer dan nog eens de automatische loonindex op de schop zou gaan, zal men zeer snel vervallen in toestanden dat je, zelfs wanneer je werkt, niet meer rondkomt om de rekeningen te betalen. De ‘working poor’ noemt men deze bevolkingsgroep en in Europa zit deze groep in stijgende lijn. We importeren de politieke mistoestanden van Trump!

Weldra onderhandelingen over protocol van sociaal akkoord bij de spoorwegen

Bij de Belgische Spoorwegen dient er opnieuw onderhandeld te worden over een protocol van sociaal akkoord. Er zal eerst een evaluatie gemaakt worden van het vorige protocol om dan de besprekingen voor een nieuw sociaal akkoord op te starten. ACOD Spoor legt de nadruk op onder andere koopkracht, tewerkstelling en welzijn op het werk (werkomgeving en work-life). We zijn ons ervan bewust dat het geen wandeling in het park zal worden. De uitdagingen zijn groot. Toch zal de maatschappij kleur moeten bekennen. Er wordt steeds meer flexibiliteit gevraagd zoals onder ander nacht- en weekendwerk, en er zijn de centralisaties die van het personeel grotere verplaatsingen vergen en dikwijls een uitgebreidere kennis vereisen.

Ook om de problemen met de stiptheid op te lossen, zal er gevraagd worden om de beschikbaarheid van het rollend materieel te verhogen. In dat verband was er op 23 januari 2019 de Commissie Infrastructuur van de Kamer, waar de CEO’s van de NMBS en Infrabel toelichting moesten komen geven over de stiptheid van het treinverkeer. Daar werd gesteld dat de treinstellen te frequent pannes vertonen voor het vertrek, waardoor er meer prestaties tijdens het weekend en de nacht dienen geleverd te worden. Treinen die in de werkplaats staan, noemen bepaalde Kamerleden zelfs “veel geld dat slapend in de werkplaatsen staat”. Uiteraard heeft men een punt wanneer gesteld wordt dat er te veel defecten zijn. Maar ons rijtuigenpark is oud en de vervanging ervan werd rijkelijk laat beslist én op de levering van de nieuwe treinen zit… vertraging.

Bovendien dient men rekening te houden met het feit dat het niet evident is om zomaar overal nacht- en weekendwerk in te voeren. De installaties zijn hiervoor niet altijd geschikt, de bereikbaarheid laat soms te wensen over enzovoort. Toch beseffen we als vakbondsverantwoordelijken en ook onze leden als geen ander dat we dit debat zullen moeten aangaan. Wij blijven immers ijveren om het onderhoud van ons rollend materieel binnen ons eigen spoorwegbedrijf te houden en dit in ieders belang.

Wij gaan dit debat aan mits er begeleidende en sociale maatregelen toegepast worden. Het kan niet zijn dat dit zomaar opgelegd wordt zonder sociaal overleg en dat er geen rekening zou gehouden worden met de eisen en verzuchtingen van het betrokken personeel.

We geven alvast deze boodschap mee: de duurzaamste akkoorden zijn deze die in overleg en in consensus worden afgesloten.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR