Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

Gezocht: witte konijnen

Midden vorige maand nam minister van Mobiliteit Galant ontslag. Aan haar brokkenparcours kwam een einde nadat ze in nauwe schoentjes kwam door beschuldigingen van nalatigheid en leugens in verband met de veiligheid in de luchthavens. Ze werd opgevolgd door MR-partijgenoot François Bellot. Daarmee was de commotie in ons mobiliteitslandschap nog niet voorbij, want eind april lekte voortijdig uit dat Jo Cornu zou stoppen als CEO van de NMBS. De zoektocht naar een nieuwe baas van de vervoersmaatschappij kan dus opnieuw beginnen.

Vacatures te over!

De opdracht om een opvolger te vinden voor Cornu zal niet eenvoudig worden. Natuurlijk circuleren er reeds een aantal namen, maar het zal wellicht nog een tijdje duren vooraleer er iemand wordt aangesteld. Ook de raden van bestuur bij de NMBS en bij Infrabel moeten immers nog worden aangevuld. We mogen ons dus opmaken voor een carrousel.

Alsof dat nog niet voldoende is, zoeken de Belgische Spoorwegen ook een algemeen directeur van HR Rail, aangezien de huidige met pensioen gaat. Ook hier is de opdracht niet eenvoudig, want indien hij zou vervangen worden door een Franstalige, is er een probleem. De voorzitter van de raad van bestuur van HR Rail is immers al Franstalig en de taalevenwichten moeten gerespecteerd worden. Bovendien gaan er binnen HR Rail nog andere verantwoordelijken met pensioen, wat de puzzel alleen maar ingewikkelder maakt.

Politieke inmenging

Het spreekt voor zich dat voor alle functies die opgevuld moeten worden de politiek haar zegje zal doen. Naast taalevenwichten moeten er ook partijpolitieke evenwichten gezocht worden. Ook hier slaat de kracht van de verandering toe, want de N-VA probeert al lang binnen de beheersorganen van de spoorwegen haar pionnen te plaatsen. Waren zij trouwens niet tegen politieke benoemingen? Blijkbaar zijn ze dit al lang vergeten, want zowel bij Brussels Airport als bij De Lijn hebben ze hun mannetje al geplaatst – bij die laatste gaat het trouwens om een oudgediende van de NMBS die we allen nog zeer goed kennen.

Ook vervangingen op lagere niveaus

Wie dacht dat het stopt bij de vervanging van Jo Cornu, de algemeen directeur van HR Rail en een aantal verantwoordelijken, komt bedrogen uit. Ook binnen het middenkader en het hogere middenkader van de verschillende bedrijven zijn er mensen die met pensioen gaan of al gegaan zijn. Soms is er een hele procedure om de geschikte kandidaat te vinden en moeten er zelfs meerdere oproepen gebeuren, en soms gaat het snel, zonder dat er zelfs maar een assessment aan te pas komt.

Tegenwoordig gebeurt het niet zelden dat er ook mensen gezocht worden buiten het bedrijf omdat de nodige competenties niet voorhanden zouden zijn. Laat daar nu net het schoentje wringen. Je kan ACOD Spoor niet wijsmaken dat er binnen de onderneming niet de geschikte kandidaten te vinden zijn om de functie van afdelingschef of dienstchef in te vullen of zou het kunnen dat er andere motieven meespelen?

Zonder uiteraard afbraak te willen doen aan de geschiktheid van wie ook op welke post terechtkomt, hebben we onze bedenkingen bij deze manier van werken.

Continuïteit en langetermijnvisie

Nadat we jaren met consultants geconfronteerd werden, zitten we nu opgescheept met een aantal tovenaars die witte konijnen uit hun hoed toveren – of misschien eerder blauwe en gele konijnen. ACOD Spoor is ervan overtuigd dat deze evolutie niet in het belang is van de spoorwegen, integendeel. Vooraleer deze witte konijnen de complexiteit van een spoorwegbedrijf onder de knie hebben, zijn ze meestal al weer weg. Een spoorbedrijf heeft nood aan continuïteit en een visie op lange termijn, rekening houdend met de noden van de reizigers en het personeel. Een goede sociale dialoog is voor dat laatste essentieel en onontbeerlijk, want dikwijls wordt uit het oog verloren dat tevreden werknemers betere werknemers zijn.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.