Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

ACOD Spoor heeft een bewogen 2015 achter de rug. We hadden onze handen vol met de verdediging van de verworvenheden van het NMBS-personeel. Deze strijd mondde uit in een verwerping door de representatieve vakbonden van het sociaal akkoord dat de directie voorstelde.
De aanval op kleine extra's voor het spoorwegpersoneel kan voor ons niet door de beugel. Het is typerend voor het klimaat waar ons Belgisch spoorwegbedrijf het voorbije decennium - en zeker de laatste jaren - moet werken.

De beeldvorming 

De inkt van het afgewezen voorstel van sociaal akkoord was nog niet droog of in de media verschenen al de eerste opsommingen van de vele extra's die het spoorwegpersoneel 'rijk' is en welke daarvan ze dreigen te verliezen. Terloops werden ook nog enkel extra's toegekend die helemaal niet verworven zijn, zoals de geschenken cheques - een eenmalige toekenning zes jaar geleden. De algemene teneur was vooral dat het personeel er toch wel goed vanaf kwam: slechts één uur langer werken, de mutualiteit blijft onaangeroerd, de
werkzekerheid blijft behouden enzovoort.
Wat blijft hangen bij het grote publiek, is dat de vakbonden in hun verdediging van het personeel onmenselijke voorstellen doen en er buitensporige voordelen bestaan . Op die manier voorgesteld, is het weinig verwonderlijk dat vele werknemers die het 'minder goed' hebben schande spreken van het NMBS-personeel.

De realiteit

Het is correct dat het spoorwegpersoneel flink wat vrije dagen heeft – ook al kunnen de meesten die niet opnemen. Er bestaat een mutualiteit, die ontstaan is op basis van solidariteit onder het personeel en waarvoor het personeel ook zelf bijdraagt. Ook is er een hospitalisatieverzekering – zoals ieder bedrijf zou moeten hebben indien het z’n personeel respecteert. Tal grote van bedrijven voorzien trouwens extra’s voor hun personeel onder de vorm van interne sociale systemen. En eigenlijk is het de wereld op z’n kop, want in principe zou de regering moeten voorzien in een degelijk sociaal bindweefsel.

Wat niet correct is dat het spoorwegpersoneel kan terugvallen op een groepsverzekering. Het gaat om statutair personeel, dus bestaat er voor na de loopbaan enkel het uitgesteld loon onder de vorm van het pensioen. Dit is overigens vele politiek verantwoordelijken een doorn in het oog. Evenmin correct is het cliché dat het spoorwegpersoneel veel thuis is en weinig werkt.

Weet waar je aan begint

Voor wie aan de slag gaat bij de NMBS zijn de bestaande ‘voordelen’ net een beslissende factor om het contract te tekenen. Ze zijn allerminst een overbodige luxe. Voor de verhouding werk-privé moet hij of zij het zeker niet doen. De uren zijn zelden regelmatig en er komt ook heel wat werk in weekends en feestdagen bij kijken. Ook de informatiedoorstroming van bedrijf naar werknemer verloopt zeer gebrekkig. En dan zwijgen we nog over de praktische problemen waarmee bepaalde personeelscategorieën te maken krijgen als gevolg van weinig doordachte technologische vernieuwingen.

De logheid is terug

NMBS-bestuurders nemen steeds vaker afstand van van wie het bedrijf – of wat er van over is – laat draaien. Soms lijkt het wel of de NMBS enkel nog aaneen hangt met opgesmukte cijfers, mooi ogende slides en goed bedachte oneliners. Reizigers en personeel zijn niet meer dan een noodzakelijk kwaad. Met schaarse middelen slaagde het personeel er de laatste tien jaar in de reizigers toch een minimale dienstverlening aan te bieden.

De politiek mag zich niet vrijpleiten van de situatie waarin ons Belgisch spoorwegbedrijf is beland. Ook zij hebben enkel ook voor cijfers en statistieken. Ze stellen eisen en besparen zonder schaamte. En de lasten leggen ze bij het personeel, dat z’n koopkracht ziet smelten als sneeuw voor de zon, en bij de reiziger die meer betaalt om op het perron van een gesloten station langer te wachten op een trein.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ludo Sempels volgt Jean Pierre Goossens op

Op het congres van ACOD Spoor op 4 december 2015 werd beslist dat Ludo Sempels vanaf 1 januari 2016 Jean Pierre Goossens zal opvolgen als voorzitter van ACOD Spoor en algemeen secretaris van de sector op nationaal niveau. Goossens benadruk dat zijn opvolger beslist niet de dankbaarste job zal krijgen. Hij zal alle steun van alle leden kunnen gebruiken. Tegelijk is Goossens dankbaar voor zijn periode aan de top van ACOD Spoor / CGSP Cheminots. De toekomst van de sector en van de NMBS hangt volgens hem af van de inzet van alle militanten en vrijgestelden. Ze moeten hun leden goed informeren en mobiliseren. “ACOD Spoor moet in de toekomst meer dan ooit het terrein bezetten, de leden moeten dagelijks ingelicht worden over de stand van zaken”, besluit Goossens.

Ludo Sempels                                   Jean Pierre Goossens