DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

Als het aan minister Galant ligt, moet alles bij de Belgische spoorwegen drastisch veranderen. Met haar Moderniseringsplan zet ze alles op de schop. Volgens ACOD Spoor is dit een grote vergissing. Niemand zal er beter van worden: niet de reiziger, niet de belastingbetaler en ook niet het personeel.

Wat houdt het Moderniseringsplan van minister Galant zoal in?

- Een investering in zitjes (die trouwens al gepland was door de vorige regering)

- Minder personeel (en dus minder dienstverlening aan de reizigers)

- Duurdere treintickets (om de wifi-verbindingen op de trein te betalen?)

- Langere reistijden

- Minder treinverbindingen

- Meer contractuele werknemers

- De afbouw van sociale voordelen voor het personeel

Kortom: de middelen en dienstverlening worden onttrokken aan het personeel en de reizigers. Intussen is er wel voldoende geld om een spoortunnel van 8 miljard euro waardoor slechts 8 goederentreinen per dag zullen rijden. Blijkbaar zijn de noden van het bedrijfsleven belangrijker dan die van de reizigers of het personeel – die als een noodzakelijk kwaad beschouwd worden.

Volgens ACOD Spoor mankeert het de regering Michel en minister Galant aan visie. Willen we een vuist maken tegen het Moderniseringsplan, dan hebben we meer nodig dan enkel onze syndicale acties. Het Moderniseringsplan valt immers op verschillende manieren te interpreteren en sommigen zullen maar al te graag de nadruk leggen op de ogenschijnlijk snelle voordelen. De gevolgen op lange termijn zijn niet voor iedereen meteen duidelijk. We merken immers nu al dat steeds meer mensen overtuigd raken van de overbodigheid van de subsidiëring van openbare diensten of de statutaire invulling van de werknemers. Ook veiligheid is enkel maar een ‘hot topic’ wanneer er ongevallen gebeuren. En over de dienstverlening maken velen zich slechts druk wanneer hun trein te laat is of afgeschaft wordt.

Daarom is het belangrijk dat ACOD Spoor het overzicht bewaart en probeert samen met de reizigers een vuist te maken. We zijn immers bondgenoten in dezelfde strijd. De treinreiziger zal op termijn wellicht de grootste geldschieter worden van de dienstverlening per spoor. De werkgevers hebben reeds laten weten dat zij niet de meer kost willen dragen voor de (duurdere) abonnementen voor woon-werkverkeer.

ACOD Spoor moet dus werk maken van de sensibilisering van de reizigers. We moeten hen laten verstaan wat de gevolgen van een Moderniseringsplan zonder visie zijn voor hen. Een correcte prijs, een realistische reistijd en een veilige en goed begeleide treinreis op een goed onderhouden trein en spoorwegnetwerk moeten ook voor de reizigers een vanzelfsprekende eis worden. Daarbij moeten we ook duidelijk maken dat het personeel zijn rechten heeft: verloning, pensioen, compensatietijd, gezondheid en evenwicht tussen werk en privé.

Laat ons daarom op een intelligente manier reageren op de plannen van de regering Michel en minister Galant. Indien we erin slagen het vertrouwen van de reiziger te winnen voor onze syndicale doelstellingen, dan smeden we een solidariteitsband waar noch de regering, noch de werkgeversorganisaties om heen kunnen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.