DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

Velen maken bij de start van een nieuw jaar tal van goede voornemens. Men wil het beter doen,  men zal het beter doen. Plannen maken is goed, maar plannen uitvoeren een ander gegeven. Goede plannen zijn doordacht, uitvoerbaar en vereisen de nodige daadkracht en middelen. Dit is net zo goed waar voor de Belgische spoorwegen.

Nieuw vervoersplan faalt door besparingen

Om haar plannen te realiseren heeft de NMBS geld, personeel en kennis nodig. Helaas vergeet men blijkbaar dat deze drie ingrediënten onontbeerlijk zijn voor elke dienstverlening – en zeker een openbare. Wanneer het aan één daarvan ontbreekt, loopt het spaak. Sprekend voorbeeld daarvan is het nieuwe transportplan dat sinds 14 december in voege is. Het regent klachten van misnoegde treinreizigers. Helaas beseffen ze niet dat het de opgelegde besparingen zijn die maken dat de NMBS moeite heeft haar schaarse middelen op een doeltreffende wijze in te zetten.

Nog maar eens komt de NMBS zo negatief in het nieuws. Al te vaak wordt onze spoorwegmaatschappij voorgesteld als een geldverslindend monster, gegijzeld door de macht van de vakbonden. We zouden te gehecht zijn aan een verouderd statuut en beschermen onze ‘luxeleventjes’ met al te veel regels. Inderdaad, de erkende vakbonden zijn een struikelblok voor wie enkel volgzame werknemers wil die willoos de grappen en grillen van het beleid moeten ondergaan.

Eigen mutualiteit niet voorbijgestreefd

Ook het feit dat het personeel van de NMBS een eigen mutualiteit heeft, is velen een doorn in het oog. Nochtans draait die break-even en levert de werking ervan dus geen extra kosten op. Bovendien staat de dienst onder controle van de werkgever, de werknemer én het RIZIV. En de middelen worden enkel aangewend waarvoor ze bedoeld zijn. Is dat dan niet meer van deze tijd?

Net deze mutualiteit ondersteunt de werknemer wanneer die medische problemen heeft en geeft hem de kans via een aangepaste job verder zijn carrière uit te bouwen binnen het bedrijf waarvoor hij zich engageerde, waarvoor hij al regelmatig sociaal inleverde en dat bovendien zijn passie is. Is dat dan voorbijgestreefd?

Blijkbaar ziet men aan de rechterzijde van de politieke en economie liever euro’s verloren aan privé-initiatieven, waar de werknemers extra kosten moeten maken voor tal van bijkomende verzekeringen. En wie medische problemen heeft, is een blok aan het been van het bedrijf, onbruikbaar. Liefst van al zou men ervan af zijn. Solidariteit tussen sterke en zwakke werknemers bestaat niet in die wereld.

De voornemens van ACOD Spoor

Dat zijn alvast niet de voornemens van ACOD Spoor voor 2015. Wij gaan resoluut voor een solidaire maatschappij die stoelt op gelijkheid: wanneer anderen erop vooruitgaan, ga ik er ook op vooruit. Oog voor elkaar hebben is onontbeerlijk bij de NMBS. Iedereen moet de kans krijgen zich te ontwikkelen en te bekwamen.

Praktisch willen we dit jaar uit de impasse geraken wat betreft de tweeledige structuur van de NMBS. Voorts willen we garanties voor het personeel van B-Logistics, het dossier van de seinhuizen afronden en gaan we voor de beloofde financiële invulling, structuur en erkenning van de sterk geëvalueerde jobs. Het loopbaanplan voor de mensen van infrastructuur moet afgerond worden, want zij hebben reeds belangrijke inspanningen geleverd wat betreft kennis en vaardigheden om de opsplitsing van het bedrijf te verteren. Ook zijn we van plan de aanvulling van de kaders onder de loep te nemen en daar waar nodig is druk uit te oefenen om de vooropgestelde contingenten in vraag te stellen. En in het algemeen streven we in 2015 naar een gezonde sociale dialoog, één die rond de tafel wordt gevoerd en niet in de pers. We wensen een open discussie, maar ook duidelijke en toekomstgerichte beslissingen in het belang van de reizigers en alle personeelsleden.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.