DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

Nu de eindejaarsfeesten voorbij zijn, neemt de dagelijkse routine het opnieuw over. De goede voornemens zijn gemaakt, nu nog ze waarmaken… Dat geldt ook voor de syndicale wereld. We kijken vooruit en stippelen een strategie uit om het beste te maken van wat de politiek ons voorschotelt.

De nieuwe structuur is nog maar pas een realiteit en we worden al geconfronteerd met de tweeledigheid van het bedrijf. Opnieuw zaten reizigers uren vast in de trein en nog steeds lijken de diensten eerder parallel te werken dan samen te werken om dergelijke problemen op te lossen. Bij de uitleg in de media door de directie fronste dan ook meer dan één spoorwegwerknemer de wenkbrauwen. Sommige politieke tenoren grepen de incidenten dan ook met beide handen om nochtans broodnodige openbare dienstverlening te beschimpen. Op enkele dagen tijd werden opnieuw honderden parlementaire vragen gesteld. Het lijkt wel een eindeloze soap zoals à la ‘Thuis’. Arm Belgisch spoorweglandschap. Arm politiek Vlaanderen.

 

 

Politieke keuze

De laatste benoeming binnen HR-Rail bevestigde ons vermoeden dat het opzet van de duale structuur een duidelijke bewuste politieke keuze is. Hetzelfde geldt voor de invulling van de mandaten. In een land met zoveel partijen in een regering, wil ieder wel zijn brokje. Dat dit ten koste gaat van het goed functioneren, moeten we er blijkbaar maar bij nemen. Zo heeft de oppositie ook meteen iets om met de vinger te wijzen. Iedereen tevreden? Niet de spoormannen en –vrouwen, die dagelijks van een ongelukkige situatie het beste moeten zien te maken.

Het goede voornemen van ACOD Spoor is om op alle niveaus proberen discussie te voeren, waarbij we beide entiteiten van de NMBS en alle elementen in ogenschouw nemen. Ook binnen de NMBS begint het idee te groeien dat er dient gewerkt te worden als één bedrijf. Wettelijk en juridisch gezien mag het dan gaan om gescheiden entiteiten, dat mag niet beletten dat we als één bedrijf denken en handelen. We moeten de banden binnen de spoorwegfamilie opnieuw aanhalen. Uit gesprekken in de wandelgangen blijkt die wil te bestaan. Nu is het nog wachten op de uitvoering. Laat ons hopen dat iedereen op elk verantwoordelijkheidsniveau zich daar ook van bewust is. Daarom verwachten we van de nieuwe leiding doelgerichte acties en beslissingen. De resultaten moeten meetbaar en transparant zijn, van de top tot de werkvloer.

Respect en erkenning

Respect voor het individu en respect voor het sociaal overleg – die waren de laatste tijd geregeld zoek. Iedere spoorwegman of -vrouw heeft inspanningen geleverd om het zaakje draaiende te houden, ondanks sommige dubieuze beleidsbeslissingen. Daarom zou het een logische zaak zijn dat de invulling van de verscheidene graden geëvalueerd worden op de hedendaagse werkzaamheden. Onrechtstreeks voeren velen taken uit die overeenstemmen met een hogere competentie – een competentie die nodig was om als bedrijf te overleven.

Hierover moet zeker en vast gesproken worden in het sociaal overleg tijdens het eerste kwartaal van 2014. Dat overleg is broodnodig. In 2013 was het immers meer dan eens spitsroeden lopen om de conflicten en het ongenoegen over de werkdruk te vermijden. De herstructurering naar een duale structuur heeft de ongerustheid zeker niet verminderd, aangezien de beleidsmentaliteit ongewijzigd is gebleven.

ACOD Spoor wil dat de inzet van het personeel erkend wordt. Het zijn immers de spoormannen en –vrouwen die elke morgen klaar staan om de treinen te doen rijden. De directie moet zorgen voor een correct beleid, voldoende middelen en duidelijke communicatie. We kijken alvast uit naar het eerste sociaal overleg binnen de nieuwe structuur. ACOD Spoor is er klaar voor.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.