DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Persbericht Brussel, 20 september 2012

De “sectie spoorwegen van de Europese Transportfederatie (ETF)”,  bijeengekomen te Berlijn op 18 september 2012, heeft zijn standpunt bekendgemaakt betreffende het 4de spoorwegpakket. Terwijl in Berlijn de beurs van het spoorvervoer “Inno Trans” plaatsvond hebben de vertegenwoordigers van de spoorwegwerknemers zich gebogen over het komende 4de spoorwegpakket dat waarschijnlijk eind dit jaar door de Europese Commissie zal worden voorgesteld. In een persbericht volgend op deze bijeenkomst verwerpt de Europese Transportfederatie (ETF) de liberalisering van het binnenlandse reizigersverkeer en dringt aan op het behoud van de huidige EU-verordening “openbare dienstenrichtlijn-1370/2007).

 

ETF spreekt zich uit tegen een verdere scheiding van infrastructuur en exploitatie en verklaart zich voorstander van een geïntegreerde structuur.  Guy Greivelding(Luxemburg), voorzitter van de sectie spoorwegen waarschuwt de spoorwegwerknemers tegen de liberalisering van het binnenlandse reizigersverkeer. Concurrentie zal de spoorwegondernemingen dwingen om kostenbesparend te werken. Dit zal rechtstreeks gevolgen hebben op de werkgelegenheid en de arbeidsvoorwaarden door het verminderen van het aantal werknemers, het verhogen van onzekere banen, het verhogen van de werklast en minder investeringen in opleiding en gezondheid en veiligheid op het werk.

ETF hekelt het voornemen van de Europese Commissie om de openbare dienstenrichtlijn (1370/2007) te wijzigen. Deze richtlijn laat aan de overheid toe om te beslissen hoe en door wie het openbaar vervoer wordt georganiseerd.  DE Europese Commissie wil dit wijzigen en voluit gaan voor openbare aanbestedingen. ETF dringt er op aan om aan de overheid de keuze te laten om te beslissen. Als de Europese Commissie toch kiest voor de concurrentie zal dat als gevolg hebben dat enkel de rendabele lijnen zullen bediend worden ten nadele van de mindere rendabele lijnen
ETF is van mening dat de ervaringen met liberalisering duidelijk aantonen, dat in plaats van een verbetering voor het reizigersvervoer, onder andere hebben geleid tot een stijging van de vervoersprijzen en toegenomen kosten voor de overheid.

ETF is ervan overtuigd dat de politieke en niet-politieke actoren die aandringen op een volledige scheiding van infrastructuur en exploitatie geen rekening houden met het samenwerkingsverband in geïntegreerde spoorwegondernemingen. Dit samenwerkingsverband zorgt voor een betere punctualiteit, betere communicatie en transparantie, ook naar de reigers toe. Een geïntegreerde structuur is ook beter geschikt om op de langere termijn te gaan investeren en aan innovatie te doen die de infrastructuur en het rollend materieel ten goede komen.

Sabine Trier, ETF adjunct-secretaris, zei bovendien dat de totale vernietiging van de geïntegreerde spoorwegondernemingen onvermijdelijk ernstige gevolgen zal hebben voor de arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheid en veiligheid van de spoorwegwerknemers.
ETF heeft besloten om in de komende maanden actie te ondernemen door in eerste instantie de spoorwegwerknemers te informeren over de gevolgen van het 4de spoorwegpakket waarvan de voorstellen eind dit jaar worden verwacht.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Nationaal secretaris