Ondoelmatig, overbodig, onaanvaardbaar

Het wetsvoorstel om ‘wilde stakingen’ bij overheidsbedrijven te voorkomen dat in de senaatscommissie bij wisselmeerderheid is goedgekeurd, is volgens de ACOD overbodig en ondoelmatig. Het opzet van de betrokken partijen is duidelijk het stakingsrecht aan banden te leggen en een minimale dienstverlening bij de overheidsbedrijven in te voeren.

Kapstok voor het voorstel van wetgeving zijn de ‘wilde stakingen’. De indieners van het voorstel willen die ten allen prijze voorkomen. De realiteit is dat ‘wilde stakingen’ zelden voorkomen en indien toch 9 op de 10 keer na agressiegevallen. Dergelijke spontane werkonderbrekingen vallen nauwelijks te voorkomen, noch door de vakbonden, noch door de rest van de samenleving. Daarom is er bijvoorbeeld bij de NMBS een protocol afgesproken om stakingsacties in goede banen te leiden. Tot op heden werkt dit goed.

Volgens de ACOD zouden de betrokken partijen er beter aan doen de oorzaak van deze werkonderbrekingen aan te pakken – in het geval van de NMBS en De Lijn: onveiligheid op de trein, tram en bus. Dat vraagt het inzetten van meer mensen en middelen, twee elementen waarop de voorbije jaren flink is bespaard. Ook de reiziger zal daar wel bij varen, want die heeft net als het personeel van de openbare diensten recht op veilig openbaar vervoer.

De ACOD kan dus enkel maar besluiten dat het wetsvoorstel een probleem dat er niet is, misbruikt om het stakingsrecht in de openbare sector aan te vallen.
Dit is onaanvaardbaar.