DE SPOORWEGEN VERBINDEN MENSEN

Spoorchaos

Vandaag blijkt nog maar eens dat door de in het verleden genomen beslissingen i.v.m. de centralisatie van de diensten en de opsplitsing van de verschillende dispatchingkanalen onder de verschillende eenheden (NMBS & Infrabel) de spoorchaos niet te overzien was. De broze beloften van eind 2012 en de zogezegde  overeenkomst tussen Infrabel en NMBS om beter te communiceren met de reizigers blijken al vergeten. Iedere dienst zocht afzonderlijk naar oplossingen. De informatie voor de reizigers was ronduit chaotisch. De info via Realtime kwam zelfs bij benadering niet overeen met de werkelijkheid.

Boosdoener van de dag was de (gebrekkige) staat van het materiaal. De oorzaak daarvan leidt ons naar de beslissingen die in het verleden genomen werden in de verschillende raden van bestuur – beslissingen die niet altijd op elkaar afgestemd waren en nu hun absurditeit bewijzen.

De politieke wereld heeft er steeds de mond van vol dat de reiziger centraal staat. Volgens ACOD Spoor zal de reiziger maar centraal staan indien men een eenduidige structuur handhaaft. In de buurlanden verandert men van al koers, maar de Belgische politiek wil blijkbaar eerste nog wat verder blijven blunderen. Hoeveel deuken kan het vertrouwen van de treinreiziger nog hebben?

ACOD Spoor betreurt dat niet alleen de reiziger, maar ook het personeel daarvan de dupe is. Het heeft de middelen niet om een degelijke dienstverlening te verzekeren. De mogelijkheden bestaan, maar men moet realistischer worden en de ervaring van het spoorwegpersoneel ter harte nemen.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

voorzitter ACOD Spoor