Contactformulier Leden

De stille opgelegde privatisering is in opmars


In tijden dat regeringsleden verklaren dat er nog nooit zoveel geïnvesteerd wordt in de Belgische Spoorwegen, stellen we vast dat er verder afgebouwd wordt aan de persoonlijke dienstverlening naar de reizigers toe. Deze afbouw is het gevolg van de blinde besparingswoede van deze regering bij de spoorwegen. ACOD Spoor ziet bevestiging van de privatiseringsdrang van deze regering.

De beslissing van aanpassing van openingsuren van de loketten in de stations – met sluiting tijdens namiddagen en weekends – kadert in het plan distributie 2020 dat (noodgedwongen) werd opgesteld om de opgelegde besparingen te kunnen realiseren. ACOD Spoor heeft in januari hierop reeds gereageerd via de hoogste paritaire overlegorganen na het ontvangen van signalen dat er iets op til was. Deze regering spreekt steeds over sociaal overleg maar hoe kan het sociaal overleg lukken indien de aandeelhouder de budgetten steeds verminderd?

Ludo Sempels, voorzitter Vlaamse ACOD Spoor: “Het lijkt wel of de reizigers op den duur verplicht worden om steeds digitaal te gaan bij het aankopen van vervoerbewijzen of het opzoeken van informatie. Waar is de persoonlijke openbare dienstverlening? Zijn digivreemde reizigers – de digibeten onder ons - van minder belang? Welke aanspreekpunten hebben andersvalide reizigers nog in de toekomst?”

De sociale aanwezigheid in de stations wordt verder afgebouwd. Vandaag zien we de resultaten van personeelsvrije stations in het Verenigd Koninkrijk waar privatisering de norm is: andersvalide reizigers worden aan hun lot overgelaten en moeten rekenen op de hulp van andere reizigers, stations worden meer en meer verloederd…

Het argument dat bepaalde stations te weinig verkopen is te gemakkelijk. Het personeelstekort bij het loketpersoneel leidt tot gesloten loketten waardoor inderdaad de verkoop daalt. Reizigers worden dan verplicht zich te wenden tot de verkoopautomaten. Dit is een doelbewuste verplaatsing van de verkoopverrichtingen.

Ludo Sempels: “Treinreizigers betalen dikwijls teveel voor een vervoersbewijs omdat ze er niet in slagen het meest voordelige biljet uit de automaat te halen. De verkoopautomaten zijn immers geen slimme automaten en bieden niet automatisch de meest voordelige reisformule aan. Na een verkeerde aankoop kan er bijvoorbeeld geen korting meer gevraagd worden waar men recht op heeft. Er is geen herroepingsrecht verbonden aan het automaat.  We stellen vast dat de verkoopautomaten te vaak defect zijn door storingen of ten gevolge vandalisme. Reizigers die elke dag een vaste trein nemen tijdens de sluitingsuren van het loket, zullen op hun vrije dagen naar een bediend loket moeten komen om hun parkeerkaart te verlengen”.

De commerciële bedienden scoren hoog in de kwaliteitsbarometer dat opgemeten wordt bij de reizigers. Hun klantgerichte expertise garandeert de kwaliteit van de dienstverlening en dient vooral bestendigd te worden. Afslanken is dus weinig ambitieus.

DMC Firewall is a Joomla Security extension!