Contactformulier Leden

Benoemingsronde afgerond - Vernieuwing aan de spoorwegtop


Wie werkte bij de Belgische spoorwegen, kreeg het in 2016 hard te verduren. Hopelijk brengt het nieuwe jaar ons beterschap.

Eindelijk witte rook over de nieuwe CEO

Op vrijdag 16 december 2016 kwam het nieuws dat de regering eindelijk een vervanger had gevonden voor CEO Jo Cornu. Na maanden van politiek getouwtrek binnen de regering was er een akkoord dat Sophie Dutordoir de NMBS gaat leiden.

Verwonderlijk toch (of juist niet) dat het headhuntersbureau mevrouw Dutordoir als beste kandidaat naar voren had geschoven, maar dat er binnen de regering geen consensus was. De N-VA eiste immers dat ze binnen de raden van bestuur bij de spoorwegen zitjes zou krijgen. Was in een nog niet zo ver verleden de N-VA de partij niet die de mond vol had dat het niet langer kon met die politieke benoemingen en dat de meest geschikte kandidaten daarvoor moesten aangeduid worden? De uitleg die hieraan gegeven werd, is dat de grootste partij mee moet kunnen wegen op het beleid en dat ze controle moet uitoefenen. Blijkbaar kunnen enkel politici zó snel hun ‘principes’ de rug toe keren …

De kracht van de verandering of de kracht van het opportunisme?

Wat trouwens te denken van de terugkeer van Marc Descheemaecker via de achterdeur om zich een zitje in de raad van bestuur van de NMBS te verzekeren? Dat iemand die van 2005 tot 2013 de NMBS geleid heeft als CEO en nu terugkeert als bestuurder, is ongezien. Zelfs vicepremier Kris Peeters uitte hierover zijn bedenkingen in de pers. Dat is een opmerkelijke publieke demarche over een discussie die eigenlijk binnen de regering gevoerd had moeten worden.

ACOD Spoor deelt de kritiek van de vicepremier, maar is het niet eens met zijn stelling dat er dus nieuwe regels uitgevaardigd moeten worden. Voor alles regels opstellen, is onmogelijk, maar met goed bestuur was dit nooit gebeurd.

Het lijkt er alvast op dat men vanuit een bepaalde politieke hoek een ‘schoonmoeder’ wil installeren in de raad van bestuur om een oogje in het zeil te houden. Wel opmerkelijk dat de N-VA blijkbaar niemand anders met de nodige kennis van zaken heeft om die job te vervullen ...

De verwachtingen zijn groot, net als de uitdagingen

Hoe dan ook staan de nieuwe CEO immense uitdagingen te wachten. Met steeds minder werkingsmiddelen wordt van haar verwacht dat ze het aanbod verhoogt, dat de treinen op tijd rijden, dat er meer comfort geboden wordt en ga zo maar door.

Bovendien moet ze het vertrouwen winnen van het personeel en dat kan ze alleen maar indien ze een goede sociale dialoog opbouwt met de erkende organisaties. Maar als CEO van de NMBS is niet zij de leider van de sociale dialoog. Binnen de Belgische Spoorwegen is dat nog steeds HR Rail. Het zal dus zaak zijn om haar collega’s in het Coördinatiecomité te overtuigen van de nood aan goed overleg. Toch kan ze er al voor zorgen dat het personeel zich niet tegen haar keert door onbezonnen uitspraken te doen, maar wel om het vertrouwen te winnen van de mensen die er dagelijks voor zorgen dat de treinen blijven rijden.

Met de problemen op de weg zal dit nodig zijn, want als we er niet in slagen om oplossingen te vinden voor het mobiliteitsprobleem, staan we binnenkort niet enkel ’s morgens en ’s avonds in de file, maar op alle mogelijk uren van de dag. De spoorwegen kunnen hierin een grote rol spelen. Zowel wat betreft het reizigersvervoer als het goederenvervoer. Maar dan zal de regering meer moeten inzetten op dit milieuvriendelijk vervoermiddel. Zal de N-VA dan toch bereid zijn om de bedrijfswagens aan te pakken? De toekomst zal het uitwijzen.

Bij iedereen zijn de verwachtingen hooggespannen en er wordt van Sophie Dutordoir verwacht dat ze de NMBS uitbouwt tot een delicatessezaak die producten aanbiedt waarvan je kan smullen. De uitdagingen voor de NMBS zijn enorm. Iedereen kent wel Madame Soleil. Zij kon de toekomst zien in haar glazen bol, maar Sophie Dutordoir heeft de opdracht om zich te ontpoppen tot een ‘Madame Magic’.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd