Contactformulier Leden

#10okt #reactiedag - Infrabel en NMBS krijgen ongelijk in kortgeding spoorstaking


Nationaal voorzitter van ACOD Spoor Michel Abdissi ontving op donderdag 28 september een uitnodiging van de Rechtbank Eerste Aanleg in Brussel om zich aan te bieden op maandag 2 oktober. Hij werd door Infrabel en NMBS bij hoogdringendheid gedagvaard.

Gezien er eveneens een verzoeningsvergadering voorzien was op maandag 2 oktober naar aanleiding van onze stakingsaanzegging, heeft de rechtbank tijdens de zitting beslist om het resultaat van de verzoeningsvergadering af te wachten en een nieuwe zitting vast te leggen op dinsdag 3 oktober. Infrabel was NIET aanwezig op de verzoeningsvergadering. Niet alleen het sociaal overleg werd door Infrabel genegeerd, ook de rechtbank werd hierdoor geschoffeerd.

Het is bovendien merkwaardig hoe de twee entiteiten NMBS en Infrabel elkaar kunnen vinden in de rechtszaal, maar op de werkvloer een strikt gescheiden beleid voeren. De twee entiteiten werden vertegenwoordigd door verschillende advocatenkantoren die elk een bataljon advocaten naar de rechtbank stuurden. Bemerking: was de spoorwegen nog één bedrijf, er zou slechts één advocatenbureau moeten betaald worden. Van besparingen gesproken.

We vernemen vandaag dat de rechtbank het verzoek van de NMBS en Infrabel heeft afgewezen. We zijn opgetogen dat het stakingsrecht niet aan banden wordt gelegd. We roepen iedereen op om de intimidatiepoging van deze regering naast zich neer te leggen en deel te nemen aan de Reactiedag.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., voorzitter Vlaamse ACOD Spoor: “We zijn teleurgesteld in de houding van het management. Het lijkt er meer en meer op dat de politieke druk op het management onhoudbaar wordt. Er werden maatregelen genomen om onze Reactiedag van 10 oktober te doen mislukken. Er zullen bij infrabel ongetwijfeld extra prestaties opgesteld worden om stakende personeelsleden in real time te vervangen. Ook de werkvloer ondervindt druk van bovenuit. Het bij de spoorwegen opgelegde besparingsbeleid van deze regering is een aanval op de mobiliteit en het gezond ecologisch verstand. Het hogere management durft de regering niet wijzen op de onuitvoerbaarheid van het besparingsbeleid en schuift de hete appel door naar de werkvloer: er wordt immers enkel bespaard op niveau van de werkvloer. De sociale verworvenheden worden ‘opgekuist’.”

De CEO’s zouden de regering de boodschap moeten geven dat een besparing enkel kan bekomen worden door éénmaking van de Belgische spoorwegen. Zowel de HR als de operationele activiteiten worden hiermee maximaal efficiënt gemaakt ten gunste van de reizigers en het personeel. Het stilzwijgen van de regeringspartijen over dit onderwerp is bovendien opmerkelijk.

Our website is protected by DMC Firewall!