Opmerking
  • EU e-Privacy Directive

    This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

    View e-Privacy Directive Documents

    You have declined cookies. This decision can be reversed.

Herstructurering NMBS – Groep niet nodig?

De voorstelling van het 4de spoorwegpakket, dat een aantal nieuwe hervormingen inhoudt voor de sector, voorzien voor eind januari 2013 lijkt te worden uitgesteld. Dit vernemen we althans via de buitenlandse pers (AFP, Spiegelonline…). Met dit 4de spoorwegpakket probeert de Europese Commissie de resterende monopolies te doorbreken en aan te sturen op een definitieve scheiding van infrastructuur en exploitant.

Het is vooral het duo SNCF (Frankrijk) en DB (Duitsland) die zich openlijk verzetten tegen de plannen van de Europese Commissie en haar commissaris voor transport Siim Kallas. Het pakket maatregelen dat normaal tegen eind januari 2013 moet worden goedgekeurd omvat o.a. de liberalisering van het reizigersverkeer, de scheiding, nieuwe regels voor de toekenning van openbare dienstencontracten…

Van Franse zijde is het Fréderic Cuvillier, minister van Transport in de regering François Hollande, die de druk opvoert tegen de plannen van de Europese Commissie. Van Duitse zijde is het Rüdiger Grube, grote patroon van de Duitse spoorwegen, die zich verzet en al geruime tijd lobbywerk verricht tegen het 4de spoorwegpakket. Boze tongen beweren dat hij daar in wordt gesteund door de Duitse kanselier Angela Merkel die bij Siim Kallas heeft aangedrongen de voorstellen aan te passen. Rüdiger Grube zou gedreigd hebben met zijn ontslag als de Duitse regering niet een verdere liberalisering van het spoorvervoer blokkeert.

Siim Kallas bevestigt dat hij onder druk werd gezet maar spreekt verder van een kleine vertraging. Hij maakt zich sterk dat het 4de spoorwegpakket er door komt. Volgens ingewijden blijft er minder dan 2 jaar tijd over om tot een akkoord te komen tussen de lidstaten en het Europese parlement. In geval van een falen is het niet zeker dat de nieuw gekozenen bij de Europese verkiezingen van 2014 de draad opnieuw durven op te pikken.

En het is net nu dat minister Magnette en het kernkabinet, steunende op het komende 4de spoorwegpakket en de aanbevelingen van Siim Kallas, beslist hebben om de NMBS – Groep op te delen in een tweeledige structuur. Vraag is, indien Frankrijk en Duitsland het pleit winnen, ze durven terug te komen op hun beslissing?

Brussel, 22 januari 2013

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Our website is protected by DMC Firewall!