Agressie op de trein

Geen staking,

wel sensibilisering

ACOD Spoor betreurt het nieuwe geval van agressie van een treinbegeleider in Antwerpen (12/6). Dat de verslagenheid van de collega’s groot was, hoeft niet onderlijnd te worden. Om die reden is er ook een overleg geweest met de militanten van de treinbegeleiders in Antwerpen. Het slachtoffer zelf werd gehoord door onze verantwoordelijken en drong erop aan geen acties te ondernemen of het werk neer te leggen. De nodige juridische stappen voor vervolging zijn reeds gezet.

ACOD Spoor geeft gevolg aan de wens van het slachtoffer. Het zal geen staking organiseren voor dit agressiegeval. Als het werk neergelegd wordt, zijn de reizigers hiervan het slachtoffer. Vooral bij een agressie worden de reizigers onnodig opgehouden of moeten ze overstappen op een andere trein, met meestal een flinke vertraging tot gevolg.

We dringen echter bij alle agressiegevallen aan op een nultolerantie. Dergelijk respectloos gedrag is in een beschaafde maatschappij onaanvaardbaar. Om deze reden zal ACOD Spoor op donderdag 27 juni een actie organiseren, zonder daarbij de reizigers te treffen. Bedoeling is de reizigers te sensibiliseren rond agressie tegen treinbegeleiders. Tegelijk doen we een dringende oproep aan de directie om de probleemlijnen en de gemelde probleem gevallen daadwerkelijk aan te pakken op korte termijn.

ACOD Spoor wil hiermee aangeven dat het spoorwegpersoneel veel begrip heeft voor de reizigers. Wij respecteren de hen en verwachten hetzelfde respect voor onze inzet en ons werk.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd