Contactformulier Leden

Agressie op de treinen.

Vandaag was er overleg met de verantwoordelijken van de NMBS i.v.m. de agressie op de treinen. Dit naar aanleiding van recente incidenten.

Agressie t.o.v. het personeel is een dagelijks gebeuren, in de meeste gevallen verbaal maar ook fysiek met arbeidsongeschiktheid tot gevolg. Het respect ontbreekt t.o.v. het personeel in functie.

 

 

Enkele concrete zaken zullen eerstdaags gebeuren.

Een risicoanalyse van de lijn 50A en het uitwerken van een concreet actieplan voor de lijn.

Op plaatselijk niveau zal waar nodig en mogelijk op de risicotreinen een tweede bediende ingezet worden.

Er is eveneens overleg met de veiligheidsdiensten van de NMBS-Groep om na te gaan waar en hoe men kan optreden om een ontradend effect te hebben op mogelijke agressie.

Bijkomende heeft de directie van de treinbegeleiders begrip voor de problematiek en zal, bijkomend een budget verdedigen bij de algemene directie, zodat dit kan benuttigd worden om extra inspanningen te leveren en de treinbegeleiders in de meest veilige omstandigheden te laten werken.

De treinbegeleiders zijn deze agressies moe, en willen opvolging van dit dossier vanuit de directie.

Op de vergadering van het kabinet van de minister Labille 23 september is door de Acod vertegenwoordigers, deze problematiek eveneens aangehaald.

ACOD/CGSP dringt aan om overleg tussen de verschillende diensten, gerechtelijke en juridisch, zodat de agressors op een kordate wijze worden beteugeld.

ACOD/CGSP stelt geregeld vast dat dezelfde agressors terug op de treinen verschijnen. Zij kennen blijkbaar beter de uurregelingen en de werking van de NMBS, dan sommige leden uit het directiecomité.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Voorzitter Vlaamse vleugel

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd