Contactformulier Leden

ACOD Spoor roept op tot staking op 10 oktober 2017

Reactiedag ACOD

Reeds meer dan een jaar investeren we volop in een sociaal overleg dat helaas verlamd wordt door de afbraakpolitiek van deze regering. ACOD Spoor volgt hierbij het actieplan van ACOD intersectoraal in het najaar die zullen starten bij de hervatting van de werkzaamheden in de regionale parlementen eind september, gevolgd door een ‘reactiedag’ op 10 oktober. Om alle spoorwegmensen de kans te geven hieraan deel te nemen, wordt er een 24-urenstaking aangekondigd vanaf maandag 9 oktober om 22 uur tot dinsdag 10 oktober om 22 uur. Wij bieden onze verontschuldigingen aan de reizigers die geconfronteerd worden met de acties.

De toekomst van de Belgische spoorwegen als openbare dienst in functie van sociaal en ecologisch gewin is essentieel. We moeten dit duidelijk maken. De regering Michel dwingt ons tot deze acties. We hadden het graag anders gezien.

Ludo Sempels, voorzitter Vlaamse ACOD Spoor: “Deze regering waardeert de geleverde inspanningen niet. Regeringspartijen doen denigrerend over de inzet van het personeel en zetten bewust een beeldvorming van profiteurs en prutsers op. Personeelstekorten en de daaraan gekoppelde toenemende werkdruk, operationele problemen door de drieledige structuur, … de regering heeft er geen oor naar en praat uitsluitend over ‘minimale dienstverlening’. Het personeel zegt duidelijk: “reizigers willen een maximale dienstverlening!”.

De recente uitspraken van regeringsleden over privatisering van de spoorwegen heeft de gemoederen opgehitst terwijl vakbondsverantwoordelijken het sociale dialoog alle kansen wilden geven.

Ludo Sempels: “Men vindt het blijkbaar belangrijker om ouderwetse ideeën als liberalisering en privatisering van het spoorwegnet uit de stal te halen. Er wordt duidelijk een bewuste afbraakpolitiek gevoerd om deze achterhaalde visie maatschappelijk aanvaardbaar te maken. De desastreuze toestand van het Britse spoor symboliseert meer dan ooit het mislukt ideaal van liberalisering en privatisering van een spoorwegnet. De Britse reiziger is het grondig beu geworden en eist samen met het personeel een nationalisering van de Britse spoorwegen. Nu, het spoorwegpersoneel durft wel outside the box denken en ijvert voor een kostenbesparend, efficiënt en transparant spoorbedrijf in dienst van de reizigers: de eenmaking van de Belgische spoorwegen is de enige manier om dit te bekomen. Spoorwegspecialisten bevestigen dit keer op keer.”

Deze regering weigert bovendien een volwaardig overleg aan te gaan rond werkbaar werken en zware beroepen.

Ludo Sempels: ”Het is onbegrijpelijk dat nachtdiensten, ongezonde arbeidsomstandigheden, zware fysieke en psychologische arbeid niet erkend worden als zwaar beroep. Het personeel wordt daarentegen geconfronteerd met langer werken. Gelooft men nu echt dat het personeel dit aanvaardt? Geef ons de pensioenvoorwaarden van de parlementairen en we spreken er opnieuw over.”

 

OPINIEBIJDRAGE

ACOD Spoor is het beu

Reeds meer dan een jaar investeren we volop in een sociaal overleg dat helaas verlamd wordt door de afbraakpolitiek van deze regering. Het spoorwegpersoneel en de reizigers leveren niet alleen in als belastingbetaler, maar ook als spoorwegbediende en treingebruiker. De trein staat stil op een dood spoor.

Deze regering waardeert de geleverde inspanningen niet. Regeringspartijen doen denigrerend over de inzet van het personeel en zetten bewust een beeldvorming van profiteurs en prutsers op. Personeelstekorten en de daaraan gekoppelde toenemende werkdruk, operationele problemen door de drieledige structuur, … de regering heeft er geen oor naar en praat uitsluitend over ‘minimale dienstverlening’. Het personeel zegt duidelijk: “reizigers willen een maximale dienstverlening!”.

De minimale dienstverlening garandeert de spoorwegveiligheid niet en is bovendien onuitvoerbaar. Spoorwegspecialisten bevestigen deze stelling. De regering bewijst hiermee finaal haar spoorweg-on-kunde.

Men vindt het blijkbaar belangrijker om ouderwetse ideeën als liberalisering en privatisering van het spoorwegnet uit de stal te halen. Er wordt duidelijk een bewuste afbraakpolitiek gevoerd om deze achterhaalde visie maatschappelijk aanvaardbaar te maken. De gebruikte strategie is alom gekend: maak een openbare dienst onwerkbaar en men vraagt om privatisering. Terwijl wij als vakbondsverantwoordelijken het sociale dialoog alle kansen willen geven, vinden regeringsverantwoordelijken het nodig om de mensen op te hitsen.

De desastreuze toestand van het Britse spoor symboliseert meer dan ooit het mislukt ideaal van liberalisering en privatisering van een spoorwegnet. De Britse reiziger is het grondig beu geworden en eist samen met het personeel een nationalisering van de Britse spoorwegen. Dit is geen fake news!

De Belgische spoorwegvrouwen en -mannen weigeren resoluut dit avontuur aan te gaan. De reizigers verdienen een maximale en betaalbare dienstverlening, zowel op primaire als op secundaire lijnen.

We hebben bovendien sterk de indruk dat de nieuwe spoorwegverantwoordelijken bewust niet alle kansen krijgen om te slagen in het creëren van een maximale dienstverlening.

Het spoorwegpersoneel durft wel outside the box denken en ijvert voor een kostenbesparend, efficiënt en transparant spoorbedrijf in dienst van de reizigers: de eenmaking van de Belgische spoorwegen is de enige manier om dit te bekomen. Spoorwegspecialisten bevestigen dit keer op keer.

De eenmaking van de Belgische spoorwegen leidt tot het behoud van slechts één Raad van Bestuur (in plaats van drie). Waarom zou deze Raad niet kunnen bestaan uit vertegenwoordigers van de treingebruikers, het spoorwegpersoneel en door de democratische instellingen aangeduide mobiliteitsspecialisten - die wel een meerwaarde zijn? Vandaag maken de regeringspartijen extra bestuursposten bij om iedereen tevreden te stellen. Efficiënt? Kostenbesparend? Transparant?

Deze regering weigert bovendien een volwaardig overleg aan te gaan rond werkbaar werken en zware beroepen. Nachtdiensten, ongezonde arbeidsomstandigheden, zware fysieke en psychologische arbeid worden niet erkend als zwaar beroep. Het personeel wordt daarentegen geconfronteerd met langer werken. Alle regeringspartijen hebben tijdens de verkiezingscampagne beloofd de pensioendatum niet te verlengen. Wie gelooft die mensen nog?

Het spoorwegpersoneel is het tevens beu misbruikt te worden voor communautaire spelletjes door politieke partijen. Het maakt niet uit of de reiziger of collega uit het noorden of zuiden komt, de maximale dienstverlening geldt voor alle windstreken.

Het statuut is een garantie op neutraliteit binnen de openbare diensten. Het schrappen van het statuut is een uiting van een oude politieke cultuur. Openbare diensten staan ten dienste van de bevolking, niet van de politieke waanideeën van de dag.

We zijn solidair met de personeelsleden van de andere openbare diensten die met de rechtse hakbijl gratuit worden aangevallen. Moest de vrije markteconomie – die duidelijk onrechtvaardig functioneert - op dergelijke manier aangevallen worden, “het kot zou te klein zijn”.

We moeten af van het idee-fix dat spoorwegen geldelijk gewin moeten produceren. De spoorwegen kunnen enkel sociaal en ecologisch gewin garanderen.

Deze regering subsidieert de bedrijfswagens jaarlijks met meer dan 5 miljard euro. Het federaal planbureau rekent daar een 900 miljoen extra kosten bij op vlak van gezondheid en milieu.

Het is tijd voor de kracht van verandering.  Durf investeren in sociaal en ecologisch gewin voor iedereen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,
Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR

Our website is protected by DMC Firewall!