Treinongeval Leuven - ACOD Spoor vindt conclusies over oorzaak voorbarig

ACOD Spoor betreurt de berichtgeving dat de veiligheidscultuur binnen de NMBS problematisch zou zijn naar aanleiding van het dramatisch ongeval in Leuven. We wachten in alle sereniteit het resultaat van het onderzoek af uit respect voor de betrokken slachtoffers en de nabestaanden van het dodelijk slachtoffer. Conclusies trekken uit vermoedens vinden we weinig respectvol.

Zonder veiligheidsincidenten te minimaliseren, merken we op dat het aantal sein voorbij rijdingen in dalende trend is. Weet bovendien dat er dagelijks meer dan 4000 treinen rijden op ons spoorwegnet.

De personeelsleden – in de sporen, in het station, in het seinhuis, in de atelier, in de trein en de opleidingscentra -  die dagelijks betrokken zijn tot de veiligheid van elke treinrit, zijn zich ten zeerste bewust van de verantwoordelijkheid die ze dragen. Het veiligheidspersoneel wordt trouwens strikt opgevolgd in hun professionele taakuitvoering.

In het artikel waar er geïnsinueerd wordt dat de veiligheidscultuur problematisch is, wordt er verwezen naar de ramp in Wetteren. We wensen op te merken dat een private spooronderneming betrokken was bij de ramp in Wetteren en niet de NMBS.

ACOD Spoor pleit steeds voor een maximale veiligheidspolitiek bij de Belgische Spoorwegen.

Veiligheid vraagt echter ook investeringen, zowel in techniek als in de bemensing van de operationele schakels in het treinverkeer. We stellen echter vast dat de opgelegde besparingen van deze regering leiden tot een vermindering en vertraging van investeringen en het zelfs in afweging nemen van een besparingsmaatregel als de “One Man Car”.

We wijzen tevens op het grootste belang van een maximale opleiding van het veiligheidspersoneel en het uitvoerbaar houden van de opgelegde prestaties.

Algemeen secretaris,
Voorzitter ACOD-SPOOR

DMC Firewall is a Joomla Security extension!