De benoemingstrein met een uitzonderlijke vertraging

De benoemingstrein heeft eindelijk haar eindstation bereikt. Geen verwelkomingscomité in het eindstation. De reizigers en het spoorwegpersoneel hebben andere zorgen aan hun hoofd. Zij betalen immers de opeenvolging van onrealistische besparingen bij het spoor: verhoogde werkdruk en minder dienstverlening.

Ludo Sempels, voorzitter ACOD Spoor Vlaamse vleugel, over de aanduiding van de nieuwe CEO NMBS: “We hebben al wat politieke benoemingsrondes gekend bij de spoorwegen, maar wat deze regering als theaterstuk heeft opgevoerd, is ronduit triest en beschamend. Bovendien is het een gemiste kans. De natuurlijke afvloeiing aan de top van de Belgische spoorwegen was een uitgelezen kans om resoluut te kiezen voor de eenmaking van de Belgische spoorwegen. Eén CEO en één structuur zouden de toekomst van het personeel en de reizigers opnieuw rooskleurig maken. Helaas kiest deze regering voor de noodzaken van politieke achterkamertjes. De kracht van verandering heeft enkel vertraging opgeleverd. Letterlijk!”

Vorige week vroeg de NMBS de vakbonden welke tegenvoorstellen ze zouden geven tegen het invoeren van de ‘One Man Car’ als besparingsmaatregel.

Ludo Sempels heeft zijn antwoord klaar: “Een One Man Management: één CEO en één structuur. Het kiezen voor de ‘One Man Car’ als besparingsmaatregel – opgelegd door de regering - weerspiegelt het asociale gelaat van deze regering: het openbaar vervoer zal nog minder toegankelijk zijn voor andersvaliden en mensen met een beperkte mobiliteit. De werkdruk zal nog meer verhoogd worden op de werkvloer, de verantwoordelijkheden van de treinbegeleider worden immers doorgeschoven naar anderen.”

Wat verwacht ACOD Spoor van de nieuwe NMBS-CEO?

Ludo Sempels: “We verwachten een oprechte spoorwegenvisie met de nodige grinta om het spoorwegpersoneel en de reizigers het gevoel te geven écht mee te tellen. We hebben een CEO nodig die duidelijk een rood sein geeft aan regeringspartijen die de mannen en vrouwen van het spoor niet alleen opzadelen met alle zonden, maar ook bespotten zonder schaamte. De nieuwe CEO zal meer dan ooit moeten investeren in een sociaal dialoog dat werkt op basis van wederzijds respect en vertrouwen. Dat dit niet eenvoudig is met de huidige regering spreekt voor zich, maar kenmerkt daarentegen de wil om de belangen van de voornaamste aandeelhouders te verdedigen: de reizigers en het personeel. We verwachten dat de nieuwe CEO zich bovendien exclusief bezig houdt met de spoorwegen, zonder nevenmandaten! Er moet tevens dringend nagedacht worden over de rol van de spoorwegen in een klimaatneutrale wereld.
Er moet geïnvesteerd worden in een voldoende treinaanbod. Beschouw het spoorwegpersoneel als de klimaatridders van de 21e eeuw. Kortzichtigheid lijkt echter het leidmotief te zijn van deze bedrijfswagensregering. Het spoor is een exclusieve delicatessenwinkel en moet als dusdanig beheerd worden, met liefde voor het product, de producent en de consument!”

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd