Stiptheid bij de NMBS? ACOD Spoor geeft tips aan minister Bellot.

ACOD Spoor wil 95% stiptheid

Minister Bellot volgt in de voetsporen van mevrouw Galant die in haar spoorwegvisie een stiptheid van 90% eiste tegen 2019. Hij onderschat de ambitie en beroepsfierheid van het spoorwegpersoneel echter schromelijk. Het spoorwegpersoneel gaat voor minstens 95% stiptheid. Zoals vanouds, toen de spoorwegen nog één geïntegreerde structuur kende.

ACOD Spoor geeft minister Bellot graag enkele adviezen, zonder factuur van consulting. De spoorwegen zijn voor ons een openbare dienst, geen geldkraan voor private aasgieren.

1. Kies resoluut voor één geïntegreerde spoorwegstructuur. Dit is hét moment. Je hebt slechts één CEO nodig waardoor die absurde discussie in regeringsmiddens eindelijk opgelost wordt. Profiteer nu van de natuurlijke afvloeiing.
Wees gerust, wij zijn geen grote supporters van Lallemand, maar beter één dirigent met één partituur dan drie dirigenten met drie partituren die één orkest trachten te dirigeren… De orkestleden hebben er echt genoeg van! Zij willen muziek maken, geen kakofonie.

2. Investeer in tijd. De diensten van het rijdend en operationeel personeel zijn oververzadigd. De minste vertraging zorgt voor problemen. Er is geen overzicht meer omdat men de situatie niet meer kan beheersen op niveau van de gecentraliseerde permanenties en dispatching. Het centraliseren van operationele diensten is vragen om moeilijkheden. De operationele leidinggevenden hebben hier steeds voor gewaarschuwd. Neem die mensen serieus.

3. Investeer in eigen kennis. Veel spoorwerken worden nu uitbesteed aan externe aannemers. Het dagelijks onderhoud van de infrastructuur lijdt hieronder. Kijk naar Nederland waar de infrastructuurbeheerder ProRail volkomen afhankelijk is geworden van externe aannemers. De Nederlandse (liberale!) regering denkt eraan ProRail terug in handen te nemen! Onze spoorleggers en technici kennen hun vak beter dan wie ook. Geef die mensen het vertrouwen en zorg voor aanwervingen.

4. Investeer in infrastructuur en materieel. Tijdig en proactief. De huidige problemen zijn het gevolg van de besparingsrondes in de jaren ‘80 en ‘90. Als een bovenleiding knakt, spreken wij over een “De Croo’tje senior”.

5. Investeer in de tevredenheid van onze reizigers door meer aanspreekpunten in de treinen, op de perrons en in de stations. Besteed extra aandacht aan de andersvaliden en mensen met een beperkte mobiliteit. Treinen zonder treinbegeleider zijn écht geen goed idee. De consultant die dit aanraadt, rijdt met een bedrijfswagen.

6. Kies voor een federale mobiliteitsvisie. Mobiliteit stopt niet – net als het klimaat – aan de taalgrens. Negeer de kortzichtigheid van nationalisten die de spoorwegen zelfs in zes delen willen splitsen. Er is al genoeg idiotie op deze wereld. Is het trouwens niet beter om mobiliteit en klimaat onder één federale minister te brengen? U ziet dat we als vakbond echt wel durven meedenken in personeelsbesparingen…

7. Zeventig jaar geleden was de spoorwegen afgestemd op de buurtspoorwegen en vice versa. En toen kwam koning auto... Wat wij zeventig jaar geleden deden, doen de Zwitserse spoorwegen vandaag. Herontdek de geschiedenis. Zorg voor een voldoende frequentie van treinen op de hoofd- én regionale lijnen, afgestemd op andere vervoersmodi (bus, tram, metro, fiets…). Geef de belastingbetaler een alternatief voor de auto. Het klimaat is u ook dankbaar.

Ten slotte doen we een oproep naar werkzoekenden en jonge schoolverlaters. Solliciteer bij de Belgische spoorwegen! Surf naar http://www.despoorwegenwervenaan.be. Laat je niet afschrikken door de negatieve berichtgeving. De Belgische spoorwegen is de motor van de sociale welvaart in dit land, en dit sinds 1835!

Er is een enorme diversiteit in beroepen, mét doorgroeimogelijkheden (let wel: behalve CEO).

Je hebt bovendien dagelijks het gevoel een nuttige rol te spelen in onze samenleving. Mobiliteit en openbaar vervoer zijn vandaag meer dan ooit essentieel om de samenleving in een gezonde en sociale beweging te houden. Werk mee als moderne klimaatridder bij de spoorwegen om de volgende generaties een leefbaar klimaat te geven.

Werken bij de spoorwegen is deel uitmaken van een grote familie met een historische familiegeschiedenis. Bij ons ook geen kinderlijk gedoe rond Vlamingen en Walen. Een spoorman (en spoorvrouw!) is un cheminot en omgekeerd.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd