NMBS investeert verder in (nog) minder dienstverlening

Vanaf 13 juni zullen in de stations van Zaventem en Kortenberg de nieuwe biljettenautomaten in werking treden. Directie B-Mobility zal vervolgens op 28 juni de verkoop- en informatie verlenende activiteiten van de huidige loketten beëindigen.  Ook andere stations in andere regio’s zullen gesloten worden naar aanleiding van het in werking stellen van de verkoopautomaten.

Vlaamse voorzitter van ACOD Spoor Jean-Pierre Goossens is verbaasd dit te moeten vernemen via informele weg en vooral teleurgesteld in de beleidsvisie van directie Mobility van de NMBS:

“De sluiting is eind juni voorzien en tot op heden werden de reizigers hiervan niet ingelicht. Bovendien gaat de directie er blijkbaar vanuit dat de verkoopautomaten feilloos zullen werken. De persoonlijke dienstverlening naar de klant toe is duidelijk van geen tel meer. Het argument dat efficiëntie en besparingen noodzakelijk zijn, is ronduit beschamend. Deze besparingen zijn mede het gevolg van de huidige structuur en managementbeslissingen à la Fyra. Van efficiëntie is dan ook geen sprake. De klanten hebben hier geen boodschap aan. Tussen Brussel en Leuven zal dus vanaf juli geen enkel station meer open zijn. Het treinpersoneel zal nog meer geconfronteerd worden met reizigers zonder biljet en mogelijke agressieve gevolgen. De pendelaars en senioren die vandaag de loketten van bijvoorbeeld Zaventem en Kortenberg raadplegen, zullen elders hun openbare dienstverlening moeten opzoeken. Directie Mobility vindt dus duidelijk dat iedereen zichzelf maar moet informeren via telefoon en internet. Openbare dienstverlening is vandaag ontaard in goedkope sociale media. De klant is slechts virtueel koning.”

Contact:

Jean-Pierre GOOSSENS
Algemeen secretaris ACOD Spoor - Voorzitter Vlaamse vleugel
GSM: 0478.880.213

DMC Firewall is a Joomla Security extension!