Contactformulier Leden

Persmededeling

In het verlengde van de verklaringen van de heer De Padt toch even de juiste analyse van de acties.

Het cijfer materiaal waar de heer De Padt uit putte, is vermoedelijk het cijfermateriaal dat samen gesteld is uit de evaluatie document, dat gevraagd door de regering.
Een evaluatie document die diende opgemaakt te worden om de situatie m.b.t. spontane acties te evalueren.

 

Als we 2012 bekijken,

 

Er waren 7 acties aangekondigd met de vereiste termijn naar het publiek:

Hiervan:

-          2 acties naar aanleiding van een manifestatie interprofessioneel

-          2 interprofessionele acties (Pensioenen – EVV)

-          1 actie tegen de herstructurering van het spoor.

-          1 actie uit solidariteit met de MIVB bus bestuurder (was beperkt in tijd)

-          1 aangekondigde acties tegen het sluiten van de bedrijfsrestaurants

Van deze acties waren er 2 acties waar geen treinverkeer mogelijk was:

-          Interprofessioneel (Pensioenen)

-          Hervorming NMBS (Enkel op sectorieel vlak)

Alle andere acties was er een minimaal treinverkeer, bij manifestaties zelfs een maximaal treinverkeer.

Spontane acties:

-          7 actiedagen in de goederen sector

-          2 actie dagen naar aanleiding van de gebeurtenissen in Godinne. Plaatselijk

-          1 actiedag problematiek Berchem (Personeels problematiek

-          1 actie dag Brussel Zuid – Verhuis Permanentie Treinbegeleiding

Van deze spontane acties, was de reden doorgaans te zoeken in:

-          Slechte communicatie binnen NMBS (de vervoerder)

-          Geen gehoor door Infrabel binnen de aanslepende personeels problematiek binnen de  Gewestelijke overleg organen.

-          De aanslepende onduidelijkheid binnen de hervorming B-Logistics, tot op vandaag nog steeds een ramp.

Deze laatste vormde geen probleem bij de reizigers.

Er zijn veel spanningen, vooral te zoeken in het tekort aan personeel. Verjonging van het personeel. Know -How dat verloren gaat en niet gewaardeerd word.

Er is een protocol voor 38000 FTE, 1 januari 2013 begroot men maar op 35570 FTE, waarvan op 1 januari er slechts effectief 34739 in dienst zijn.

T.o.v. de afspraak van het protocol van 2008, is er 3261 FTE tekort. De lage begroting is voornamelijk te zoeken bij de NMBS-Operator en Infrabel.

Onze vaststelling:

We hebben de indruk dat de heer De Padt zeer kort door de bocht gaat, het echte probleem wordt niet aangepakt.

Integendeel, door de houding van de OpenVLD t.o.v. de herstructurering gaan deze problemen nog groeien.

De spontane acties zijn vooral te wijten aan steeds aanslepende dossiers van het personeel die reeds jaren op de agenda staan, de directies NMBS en Infrabel zijn de specialisten om dossiers vooruit te schuiven. Ze lang het draait doen we verder.

Een bewuste strategie om openbare dienst af te breken, de gebruikers een rad voor hun ogen te draaien, de beelden op VRT, waren beelden van 14 november 2012.

Dit was de actie van het EVV, de treinen reden maar beperkt. Lees minimale dienstverlening.

Het wordt tijd dat sommige politici hun ogen openen en echt staan voor de reizigers, de voorgestelde structuur zal hier geen verbetering brengen. In de ons omliggende landen heeft men dit al lang vast gesteld. Om onbegrijpelijke redenen wil men ook eens “uitproberen”.

We zijn als ACOD-Spoor meer en meer overtuigd dat dit een bewuste uitval is van de rechter zijde binnen de politiek.

Bekijk de realiteit, bekijk de cijfers, alle besparingen en eventuele gunstige cijfers zijn alleen op de rug van de werknemers te vinden, met als gevolg ten nadele van de reizigers.

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

voorzitter ACOD Spoor

Our website is protected by DMC Firewall!